150312_5189_eon_mack_5
150312_5189_eon_mack_5

Suzuki satsar på fordonsgas

Suzuki Sverige rullar ut gasdrift (CNG) i sitt modellprogram med Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross och Suzuki Swift.

– Vi ser en marknad som passar våra produkter, förklarar Carina Rushbrooke, produktchef på Suzuki Nimag Sverige som importerar och säljer Suzuki i Sverige.

 

– Kravet idag, inte minst hos kommuner, är ofta att bilarna ska vara miljöbilar. Då räcker det inte längre med lågt pris och 5 stjärnor i Euro NCAP utan för oss var det naturligt att utveckla och satsa på fordonsgas. Vår styrka är ett brett modellprogram och vi har en spets tack vare vår fyrhjulsdrift 4×4.

 

Crossover special

– Ett av Suzukis specialistområden är så kallade crossovers och där växer marknaden stadigt, förklarar Carina Rushbrooke och inflikar att företagets modellutbud främst inriktar sig på små och mellanstora bilar med god ekonomi, låg miljöpåverkan, hög säkerhet och ofta med fyrhjulsdrift som tillval.

 

E.ON testar Suzuki-modell

Suzuki Vitara testas just nu på E.ON Gas. Företagets anställda har möjlighet att provköra bilen till kundbesök eller på väg till företagets anläggningar.

– Vi tycker det är intressant att följa utvecklingen inom marknaden, förklarar Joakim Aspman på E.ON. När vi träffar kunder diskuterar vi gärna vilka alternativ som finns och vad som kan passa varje enskild kund. Då känns det bra att ha egen erfarenhet av olika modeller. Det får vi tack vare bra samarbeten med biltillverkare och återförsäljare.

 

Suzuki_i skog

 

Nya gasmodeller

  • Suzuki Swift, liten pigg bil som hyllats för inbjudande köregenskaper. Två- eller fyrhjulsdrift, manuell eller automat. Förbrukning blandad körning 3,3-3,7 kg certifieringsgas per 100 km.
  • Suzuki S-Cross, en modell som svällt till crossover. Två- eller fyrhjulsdrift, manuell eller automat. Förbrukning blandad körning 3,6-3,8 kg certifieringsgas per 100 km.
  • Suzuki Vitara, en klassisk Suzuki SUV i en helt ny skepnad. Två- eller fyrhjulsdrift, manuell eller automat. Förbrukning blandad körning 3,5-3,8 kg certifieringsgas per 100 km.

 

Extra tankar

Bilmodellerna konverteras av KonveGas i Växjö. Konverteringen innebär kortfattat att specialdesignade gastankar monteras väl skyddade under bagagerumsgolvet.

– Detta har gjorts på sådant sätt att bilens bagageutrymme påverkas i begränsad omfattning och så att gastankarna inte exponeras för yttre påverkan. Den ursprungliga bensintanken är volymmässigt helt opåverkad av konverteringen, vilket ger en extra lång total räckvidd med bensin och gas. Mot offert går det dessutom att skräddarsy antalet gastankar för ännu längre räckvidd. Gassystemet är utvecklat och designat speciellt för det svenska klimatet och testat i temperaturer ned till -40 grader, säger Carina Rushbrooke.

 

Fler nyheter:
philips-hue-eon-energisparnytt-2 philips-hue-eon-energisparnytt-2

Smart belysning – från solkatter till appstyrda lampor



Vi går mot mörkare tider. Tur då att världen erbjuder så många ljusa idéer inom smart belysning. Från roterande speglar till smarta lampor som hanterar flera olika sorters ljus.

Gröna%20tak%20Hyllie_5 Gröna%20tak%20Hyllie_5

Sju fördelar med växter på taket – bra för både plånbok och miljön

Mindre koldioxidutsläpp och buller, sänkt översvämningsrisk och lägre behov av kylning och uppvärmning. Växter på taken kan både spara energi och förbättra miljön. Redan nu kan du börja planera för egna gröna tak och väggar i vår.

Z Z

Lansering av nya Volvo V90 Bi-Fuel

Gäster från kommuner, företag och flera av Volvos bilåterförsäljare inspirerades av föredrag om biogasens betydelse för hållbara transporter, cirkulär ekonomi och framtidens gasteknik för fordon när Westport Fuel Systems tillsammans med E.ON och andra företag inom biogasbranschen bjöd in till lansering av nya Volvo V90 Bi-Fuel.

spara-energi-host-630x275 (2) spara-energi-host-630x275 (2)

Smarta hösttips för hemmet

Med sjunkande utomhustemperatur är det lätt att värmekostnaderna drar iväg. Varför inte passa på att göra ditt hem lite mer energismart, och samtidigt se över beteenden och gamla vanor?

Tillbaka till Energisparnytt